- Drukuj
- 29 sty 2012
- Informacja na temat konkursu
Jak zacząć?
Mniej doświadczonym użytkownikom proponujemy utworzyć nowy plik, natomiast osoby, które miały już do czynienia z programem mogą organizować swoje pliki w projekty. (Przypominamy, że na konkurs wysyłamy tylko pojedynczy plik z rozszerzeniem *.sgo).
Niektóre polecenia posiadają swoje jednoznaczne odpowiedniki np.: polecenie PRAWO można zapisać w postaci skróconej PW. Wielkość liter nie ma znaczenia przy wprowadzaniu nazw poleceń. Każde polecenie można wprowadzać z pominięciem polskich znaków.
Program „Simba 3d” w wersji konkursowej ma wyłączoną obsługę działań arytmetycznych oraz zablokowane polecenia tworzenia zaawansowanych figur przestrzennych. Wspomniane funkcjonalności są dostępne w pełnej wersji programu, która zostanie udostępniona po zakończeniu konkursu.
Dodatkowo w regulaminie konkursu zamieściliśmy informację o tym że wskaźnik oceny ilości komend nie może przekroczyć wartości 100. Nie jest to ograniczenie programu, ma natomiast narzucać stosowanie podprogramów zamiast długich listingów. Znacznie bardziej cenimy pomysłowość i jakość wykonania niż wprowadzane tygodniami polecenia lub co gorsze wygenerowanie poleceń z takich programów jak np. Autocad. W pewnym sensie jest to zabezpieczenie przed tego typu działaniami.
Część I polecenia
IDŹ ile_kroków |
Przesuwa simbę o zadaną liczbę kroków do przodu. Simba poruszając się do przodu rysuję linię o długości podanej zamiast ile_kroków |
PRAWO kąt |
Obraca simbę w prawo o zadany kąt. Pełny obrót to 360 stopni |
LEWO kąt |
Obraca simbę w lewo o zadany kąt. Pełny obrót to 360 stopni |
DÓŁ kąt |
Obraca simbę w dół o zadany kąt. Pełny obrót to 360 stopni |
GÓRA kąt |
Obraca simbę w górę o zadany kąt. Pełny obrót to 360 stopni |
PODNIEŚ |
Użycie tego polecenia pozwala poruszać się simbą bez rysowania linii. Dzięki czemu możemy przestawić simbę w celu narysowanie drugiej figury. |
OPUŚĆ |
Polecenie opuszcza pisak simby, dzięki czemu znowu możemy rysować. Zwykle stosujemy je po wykonaniu polecenia PODNIEŚ. |
CZYŚĆ |
Polecenie czyści rysunek i ustawia simbę na środku ekranu. Zwykle stosuje się to polecenie na początku programu lub w trybie wykonywania poleceń bezpośrednich. |
KOLOR
|
Polecenie pozwala ustawić kolor pisaka. Można go używać z różnymi kombinacjami kolorów. Kolory można podawać na trzy sposoby: Polecenie kolor można używać podając dwa kolory. Dzięki temu podczas rysowania uzyskamy przejście z jednego koloru do drugiego. |
WIELOKĄT |
Polecenie umożliwia rysowanie figur wypełnionych kolorem lub materiałem. Polecenie WIELOKĄT musi być zawsze zakończone poleceniem GOTOWY. |
MATERIAŁ
|
Dzięki temu poleceniu możemy rysować wielokąty wypełnione wybranym materiałem. Pozwala to przykładowo narysować prostokąt wypełniony chmurami lub kwiatkami. Wszystkie dostępne materiały można zobaczyć po prawej stronie ekranu. |
POWTÓRZ ile [ … ]
|
Polecenie pozwala wykonywać simbie takie same polecenia określoną ilość razy. |
OTO nazwa |
Polecenie OTO pozwala nauczyć simbę wykonywać ciąg poleceń. Można określić to mianem podprogramu. Dzięki temu raz wykonane polecenia można wywoływać w dowolnej chwili. Polecenie OTO musimy zawsze zakończyć poleceniem JUŻ. Zastosowanie bloków OTO pozwala w znacznym stopniu skrócić nasz program a zarazem uczynić go bardziej czytelnym. Efekt: |
Na koniec pierwszej części naszych konkursowych podpowiedzi, chciałbym przedstawić podprogram o nazwie sześcian. Jest to przykład godny polecenia zwłaszcza dla osób programujących w poprzednich wersjach LOGO. Proszę zwrócić uwagę że simba rysuje w 3 wymiarach i rysując sześcian nie musimy symulować rzutu izometrycznego(imitacja 3 wymiaru). Po prostu używamy poleceń GÓRA i DÓŁ.
Oto ten program:
|
OTO sześcian POWTÓRZ 4 [NP 100 PW 90] GR 90 NP 100 DL 90 POWTÓRZ 4 [NP 100 PW 90] POD NP 100 OPU DL 90 NP 100 GR 90 PW 90 POD NP 100 OPU CS |
Przypominamy o przeczytaniu regulaminu a szczególnie warunków jakie musi spełniać program. Zapraszamy do odwiedzania strony konkursu gdzie już niebawem zamieścimy kolejne podpowiedzi.
Załącznik – Tabela kolorów dla programu „Simba 3D”:
|
|
|
|
|