Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło


Nie zapomnij o kolejnej edycji (kliknij przycisk) obserwuj nas na Google+

Podstawowe polecenia programu "Simba 3D"
Informacja na temat konkursu

Jak zacząć?

Mniej doświadczonym użytkownikom proponujemy utworzyć nowy plik, natomiast osoby, które miały już do czynienia z programem mogą organizować swoje pliki w projekty. (Przypominamy, że na konkurs wysyłamy tylko pojedynczy plik z rozszerzeniem *.sgo).

Niektóre polecenia posiadają swoje jednoznaczne odpowiedniki np.: polecenie PRAWO można zapisać w postaci skróconej PW. Wielkość liter nie ma znaczenia przy wprowadzaniu nazw poleceń. Każde polecenie można wprowadzać z pominięciem polskich znaków.

Program „Simba 3d” w wersji konkursowej ma wyłączoną obsługę działań arytmetycznych oraz zablokowane polecenia tworzenia zaawansowanych figur przestrzennych. Wspomniane funkcjonalności są dostępne w pełnej wersji programu, która zostanie udostępniona po zakończeniu konkursu.

Dodatkowo w regulaminie konkursu zamieściliśmy informację o tym że wskaźnik oceny ilości komend nie może przekroczyć wartości 100. Nie jest to ograniczenie programu, ma natomiast narzucać stosowanie podprogramów zamiast długich listingów.  Znacznie bardziej cenimy pomysłowość i jakość wykonania niż wprowadzane tygodniami polecenia lub co gorsze wygenerowanie poleceń z takich programów jak np. Autocad. W pewnym sensie jest  to zabezpieczenie przed tego typu działaniami.

Część I polecenia

IDŹ ile_kroków
skrót: NP

Przesuwa simbę o zadaną liczbę kroków do przodu. Simba poruszając się do przodu rysuję linię o długości  podanej zamiast ile_kroków
Przykład:

IDŹ 100
NP 100
Efekt:
Simba przesuwa się do przodu o 100 kroków i rysuję linie o długości 100.

PRAWO kąt
skrót: PW

Obraca simbę  w prawo o zadany kąt. Pełny obrót to 360 stopni
Przykład:
PRAWO 90
Efekt:

Obraca simbę w prawo o 90 stopni. Od tego momentu simba będzie się poruszać w prawo względem poprzedniego ruchu naprzód.

LEWO kąt
skrót: LW

Obraca simbę w lewo o zadany kąt. Pełny obrót to 360 stopni
Przykład:

LEWO 90
Efekt:
Obraca simbę w lewo o 90 stopni. Od tego momentu simba będzie się poruszać w lewo względem poprzedniego ruchu naprzód.

DÓŁ kąt
skrót: DL

Obraca simbę w dół o zadany kąt. Pełny obrót to 360 stopni
Przykład:
DÓŁ 90
Efekt:

Obraca simbę w dół o 90 stopni. Od tego momentu simba będzie się poruszać w dół względem poprzedniego ruchu naprzód.

GÓRA kąt
skrót: GR

Obraca simbę w górę o zadany kąt. Pełny obrót to 360 stopni
Przykład:
GÓRA  90
Efekt:

Obraca simbę w górę o 90 stopni. Od tego momentu simba będzie się poruszać w górę względem poprzedniego ruchu naprzód.

PODNIEŚ
skrót: POD

Użycie tego polecenia pozwala poruszać się simbą bez rysowania linii. Dzięki czemu możemy przestawić simbę w celu narysowanie drugiej figury.
Przykład:
PODNIEŚ
NP
50
Efekt:

Simba uniesie swój pisak i przesunie się do przodu o 50 kroków. Jeśli chcemy ponownie rysować musimy zastosować polecenie OPUŚĆ

OPUŚĆ
skrót: OPU

Polecenie opuszcza pisak simby, dzięki czemu znowu możemy rysować.  Zwykle stosujemy je po wykonaniu polecenia PODNIEŚ.
Przykład:
PODNIEŚ
NP
  50
OPUŚĆ
Efekt:

Simba uniesie swój pisak i przesunie się do przodu o 50 kroków, następnie opuści pisak i będzie gotowy do rysowania.

CZYŚĆ
skrót: CS

Polecenie czyści rysunek i ustawia simbę na środku ekranu. Zwykle stosuje się to polecenie na początku programu lub w trybie wykonywania poleceń bezpośrednich.
Przykład:
CZYŚĆ

KOLOR
skrót:  KOL

 

Polecenie pozwala ustawić kolor pisaka. Można go używać z różnymi kombinacjami kolorów. Kolory można podawać na trzy sposoby:
a) wpisując nazwę koloru. Przykład: KOLOR niebieski (tabela kolorów znajduje się na końcu opracowania)
b) wpisując trzy składowe RGB. Przykład: KOLOR 45 90 255

c) wpisując kolor w formacie HTML. Przykład KOLOR #ffaa11

Polecenie kolor można używać podając dwa kolory. Dzięki temu podczas rysowania uzyskamy przejście z jednego koloru do drugiego.
Przykład:
KOLOR biały czarny
NP  10
Efekt:
Simba narysuje linię, która na początku będzie miała kolor biały a na końcu kolor czarny. Przejście z jednego koloru do drugiego odbywa się w sposób płynny.

WIELOKĄT

GOTOWY
skrót:

WK

WKG

Polecenie umożliwia rysowanie figur wypełnionych kolorem lub materiałem.  Polecenie WIELOKĄT musi być zawsze zakończone poleceniem GOTOWY.
Przykład:
KOLOR zielony

WIELOKĄT
NP 100
PW 90
NP 100
PW 90
NP 100
PW 90
NP 100
PW 90
GOTOWY
Efekt:
Simba narysuje kwadrat wypełniony kolorem zielonym

MATERIAŁ
skrót: MAT

 

Dzięki temu poleceniu możemy rysować wielokąty wypełnione wybranym materiałem. Pozwala to przykładowo narysować prostokąt wypełniony chmurami lub kwiatkami. Wszystkie dostępne materiały można zobaczyć po prawej stronie ekranu.
Przykład:
MATERIAŁ niebo1
WIELOKĄT
NP 100
PW 90
NP 100
PW 90
NP 100
PW 90
NP 100
PW 90
GOTOWY
Efekt:

Simba narysuje kwadrat wypełniony chmurami.

POWTÓRZ ile [ … ]

 

Polecenie pozwala wykonywać simbie takie same polecenia określoną ilość razy.
Przykład:
POWTÓRZ 4 [NP 100 PW 90]
Efekt:

Simba wykona 4 razy polecenia NP  100 i PW 90.Czego skutkiem będzie narysowanie kwadratu. Zastosowanie tego polecenia znacznie skraca ilość poleceń do narysowania takich figur jak koło lub sześciobok.

OTO nazwa

JUŻ

Polecenie OTO pozwala nauczyć simbę wykonywać ciąg poleceń. Można określić to mianem podprogramu. Dzięki temu raz wykonane polecenia można wywoływać w dowolnej chwili. Polecenie OTO musimy zawsze zakończyć poleceniem JUŻ.  Zastosowanie bloków OTO pozwala w znacznym stopniu skrócić nasz program a zarazem uczynić go bardziej czytelnym.

Przykład:
OTO kwadrat
POWTÓRZ 4 [NP 100 PW 90]
JUŻ

Efekt:
Zdefiniowaliśmy podprogram kwadrat. Teraz za każdym razem, kiedy wpiszemy polecenie kwadrat simba go narysuje. Dla bloków OTO możemy zdefiniować parametry.
Przykład:
OTO kwadrat :bok
POWTÓRZ 4 [NP :bok PW 90]
JUŻ
Efekt:

Tak zapisany podprogram możemy wywoływać poleceniem:
Kwadrat 50 lub
Kwadrat 100

Dzięki temu uzyskujemy możliwość sterowania wielkością kwadratu w zależności od potrzeb.
Oczywiście liczba parametrów dla bloków OTO może być dowolna. W analogiczny sposób możemy zrobić podprogram prostokąt:
OTO prostokąt :bokA :bokB
POWTÓRZ 2 [NP :bokA PW 90 NP :bokB PW 90]
JUŻ
Wywołanie:
prostokąt 150 50


Na koniec pierwszej części naszych konkursowych podpowiedzi, chciałbym przedstawić podprogram o nazwie sześcian. Jest to przykład godny polecenia zwłaszcza dla osób programujących w poprzednich wersjach LOGO. Proszę zwrócić uwagę że simba rysuje w 3 wymiarach i rysując sześcian nie musimy symulować rzutu izometrycznego(imitacja 3 wymiaru).  Po prostu używamy poleceń GÓRA i DÓŁ.

Oto ten program:

          
OTO sześcian
POWTÓRZ 4 [NP 100 PW 90]
GR 90
NP 100
DL 90
POWTÓRZ 4 [NP 100 PW 90]
POD
NP 100
OPU
DL 90
NP 100
GR 90
PW 90
POD
NP 100

OPU
PW 90
GR 90
NP 100
DL 90
POD
NP 100
OPU
DL 90
NP 100
JUŻ

CS
sześcian

 


 Przypominamy o przeczytaniu regulaminu a szczególnie warunków jakie musi spełniać program. Zapraszamy do odwiedzania strony konkursu gdzie już niebawem zamieścimy kolejne podpowiedzi.


 

Załącznik – Tabela kolorów dla programu „Simba 3D”:

  akwamaryna
  alabastrowy
  amarantowy
  ametystowy
  antracytowy
  arbuzowy
  atramentowy
  bahama
  bananowy
  beżowy
  biały
  biskupi
  błękit_królewski
  błękit_paryski
  błękit_pruski
  błękit_Thénarda
  błękit_Turnbulla
  bordowy
  brązowy
  brunatny
  brzoskwiniowy
  buraczkowy
  burgund
  bursztynowy
  bury
  ceglasty
  chabrowy
  chamois
  cielisty
  cyjan
  cyklamen
  cynamonowy
  cynobrowy
  cytrynowy
  czarny
  czekoladowy
  czerwień_wzrokowa
  czerwień_żelazowa
  czerwony
  ecru
  eozyna
  feldgrau
  fioletowy
  fiołkowy
  fuksja
  gołębi
  grafitowy
  granatowy
  groszkowy
  grynszpan
  heban
  herbaciany
  indygo
  jagodowy
  jaśminowy
  kakaowy
  kanarkowy
  kardynalski
  karmazynowy
  karminowy
  kasztanowy
  kawowy
  khaki
  kobaltowy
  koniakowy
  koralowy
  kość_słoniowa
  kremowy
  krwisty
  lawendowy
  lapis-lazuli
  lazurowy
  lila
  lila_róż
  liliowy
  limonkowy
  łososiowy
  magenta
  mażenta
  mahoń
  majtkowy
  makowy
  malachitowy
  malinowy
  marchewkowy
  marengo
  miedziany
  miętowy
  minia
  miodowy
  mleczny
  modry
  morelowy
  morski
  mosiądz
  mysi
  niebieski
  oberżynowy
  ochra
  oliwkowy
  oranż
  orzechowy
  palisander
  patynowy
  pąsowy
  perłowy
  piaskowy
  pistacjowy
  piwny
  platynowy
  płowy
  pomarańczowy
  popielaty
  porcelanowy
  poziomkowy
  purpurowy
  rdzawy
  róż_indyjski
  róż_pompejański
  róż_wenecki
  różowy
  rubinowy
  rudy
  sadza_angielska
  seledynowy
  sepia
  siarkowy
  siny
  siwy
  siena_palona
  słomkowy
  smolisty
  spiżowy
  srebrny
  stalowy
  stare złoto
  szafirowy
  szafranowy
  szary
  szkarłatny
  szmaragdowy
  śliwkowy
  tabaczkowy
  tango
  trawiasty
  truskawkowy
  turkusowy
  tycjan
  ugier
  ultramaryna
  umbra
  winny
  wiśniowy
  woskowy
  wrzosowy
  zieleń_butelkowa
  zieleń_jaskrawa
  zieleń_Veronese
  zieleń_wiosenna
  zieleń_zgniła
  zielony
  złocisty
  złoty
  żółty